Wednesday 26 March 2014

cita-citaku lepas spm

Cita-cita aku lepas ialah aku nak jadi seorang chef atau di kenali dengan tukang masak..sejak aku kecil lagi aku dah mula minat dengan bidang masakan ni kadang2 masa aku kat dapur aku selalu tolong mama masak lama kelamaan bila di suruh menolong di dapur aku jadi semakin minat dengan bidang ni ...bukan apa bidang masak ni pun bagus apa boleh dapat kerja jugak ataupun nak kerja sendiri pun boleh cuma ikut kemampuan kita klau aku nak kerja di hotel dulu untuk mencari pengalaman ..lepas tu klau nak kerja sendiri ...aku boleh buka sebuah restoran atau bakeri sendiri...well bukan kerja senang ada juga yang susah dalam dunia tiada jalan mudah melainkan kita meneruskan perjalanan tersebut sehinggalah ia menjadi mudah.mama tak kisah klau aku nak amik bidang seni kulinari sebab mama cakap ikut minat masing2 klau di paksa susah nanti nak fokus time belajar itu cakap mama .bagi aku pula ada gunanya apa yang di ckpkan oleh mama tu kadang2 mak ayah selalu mendesak anak2 supaya ikut minat ibubapa mereka sendiri klau bab minat kita terhadap sesuatu bidang itu kena pilih minat sendiri takut nanti bila dah final graduate masa tu lah baru kita menyesal sebab kena bekerja dengan bidang yang tidak kita minati...sebab tu saya ckp klau nak sesuatu bidang kena ikut citarasa time saya pergi seminar msu ada pensyarah msu tu ckp klau kerja yang baik kena ikut dengan bidang yang kita minat klau kita tak minat susah nanti...masa tu tak guna lagi klau kita menyesal bak pepatah melayu menyesal dulu pendapatan menyesal kemudian tidak berguna lagi ..cewah aku mentang2 aku belajar bm sampai peribahasa bm pun aku nak tulis hehehe apa2 pun jadikan teladan ...hmmm bila di fikir kan balik lah ada gunanya peribahasa tu sebab peribahasa berkaitan dengan sesuatu yang di alami oleh semua manusia klau tak takkanlah peribahasa tu boleh ada betul tak???

No comments:

Post a Comment